اخبار

آنتی بادی یافت شده در موش ها SARS-CoV-2 و SARS-CoV-1 را خنثی می‌کند

آنتی بادی یافت شده در موش ها SARS-CoV-2 و SARS-CoV-1

محققان نوعی آنتی‌بادی را شناسایی کرده‌اند که به‌طور گسترده همه زیرمجموعه‌هایSARS-CoV-2  و هم‌چنین SARS-CoV-1  را در موش‌ها خنثی می‌کند. نکته قابل توجه درباره این این آنتی بادی به‌تازگی کشف شده این است که تنها ناحیه پروتئینی را هدف قرار می دهد؛ به همین دلیل تغییرات ژنتیکی تاثیر چندانی بر این آنتی بادی‌ها ندارد.

از این رو اگر به شکل گسترده برای درمان تبدیل شود، به شکل بسیار خوبی می‌تواند بدن را در برابر انواع فرعی SARS-CoV-2 و کروناویروس‌های آینده حفظ کند.

بیشتر آنتی بادی‌ها برای درمان SARS-CoV-2 به وسیله اتصال به پروتئین‌های گیرنده ویروس کار می‌کنند. این امر مانع از اتصال ویروس به ACE2 در غشای سلول میزبان می‌شود. اما همان‌طور که ویروس تکامل یابد و تغییرات ژنتیکی متعددی ایجاد شود، در پروتئین‌های اتصال دهنده ACE2 تغییر رخ می‌دهد که نتیجه آن، عدم اتصال اکثر آنتی‌بادی‌های فعلی به طور موثر رخ می‌دهد.

در مقابل، آنتی بادی SW186 که اخیراً کشف شده است، به یک ناحیه RBD خارجی که به ACE2 متصل نیست، متصل می‌شود. ناحیه RBD نه تنها با تکامل SARS-CoV-2، بلکه در SARS-CoV-1 مرتبط حفظ شده است که احتمالاً در آینده انواع ویروس‌های کرونا ویروس SARS حفظ خواهد شد.

محققانSW186  را با جداسازی آنتی بادی‌های SARS-CoV-2 از موش‌هایی که با پروتئین ویروسی واکسینه شده بودند، پیدا کردند. آزمایش‌ها نشان داد که تنها SW186 و 1 آنتی‌بادی دیگر، همه گونه‌های SARS-CoV-2 آزمایش‌شده، از جمله HU-1، آلفا، بتا، دلتا، گاما، لامبدا، مو، و Omicron را خنثی کردند، هرچند که قدرت آن در برابرOmicron BA.2.12. 1، BA.4 و BA.5 کاهش یافت.

SW186 ویروس کرونا آلفا، بتا و دلتا SARS-CoV-2 را در ریه‌های موش کاهش داد و از ریه‌ها در برابر آسیب ویروسی و نفوذ سلول‌های التهابی محافظت کرد و هم‌چنین از کاهش وزن بدن موش‌ها هنگام ابتلا به نوع دلتا جلوگیری کرد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *