اخبار

افزایش گرسنگی با مصرف وعده‌های غذایی آخر شب

رف وعده‌های غذایی آخر شب

پژوهش‌های جدید دررابطه ‌با میان وعده آخر شب و چاقی نشان داد که خوردن وعده‌های ‌غذایی دیروقت ممکن است مقاومت در برابر خوردن غذای زیاد را سخت‌تر و سوزاندن کالری مصرفی را دشوارتر کند.

اگرچه رابطه مصرف تنقلات بعد از شام و خطر چاقی مدت‌هاست که ثابت شده است، اما هنوز دقیقاً در مورد این‌که چرا مصرف غذا خیلی نزدیک به زمان خواب ممکن است باعث افزایش وزن شود، به‌خوبی بررسی نشده است.

در این مطالعه پژوهشگران یک آزمایش را انجام دادند تا به‌دقت بررسی کنند که چگونه تغییر زمان وعده‌غذای بر چاقی تأثیر می‌گذارد و چگونه تغییر در زمان مصرف وعده‌ غذابی ممکن است بر سه عامل مرتبط با چاقی، تأثیر بگذارد.

این 3 عامل مهم عبارت است از

  • میل به غذا و اشتها،
  • توانایی برای سوزاندن کالری
  • و ترکیب مولکولی بافت چربی.

Frank Scheer، نویسنده، دکتر و مدیر برنامه کرون و بیولوژی پزشکی در بخش خواب و اختلالات شبانه‌روزی در بوستون، می‌گوید: «ما می‌خواستیم سازوکارهایی را آزمایش کنیم که ممکن است توضیحی درباره رابطه وعده‌غذای دیروقت و خطر چاقی ارائه دهد»

Scheer می‌گوید: «تحقیقات قبلی توسط ما و دیگران نشان داده بود که دیر خوردن با افزایش خطر چاقی، افزایش چربی بدن و کاهش موفقیت در کاهش وزن مرتبط است». اما چرا؟

برای این مطالعه، 16 بزرگسال دارای اضافه‌وزن و چاقی مفرط در دو آزمایش شرکت داده شدند و از آن‌ها خواسته شده مدتی را در آزمایشگاه بگذرانند.

در طول دوره اقامت در آزمایشگاه، یک گروه آن‌ها سه وعده‌غذایی در حدود ساعت 9 صبح، 1 بعدازظهر و 4:30 بعدازظهر مصرف کردند. سپس، به گروه دیگر در آزمایشگاه، دقیقاً همان وعده‌های غذایی را طبق برنامه بعدی از ساعت 1 بعدازظهر می‌خوردند و در ساعت 20:30 ماجرا به پایان می‌رسید.

دانشمندان هوس گرسنگی دو گروه را ثبت کردند، نمونه خون منظمی را تهیه کردند و ارزیابی دمای بدن و مصرف انرژی را انجام دادند. محققان هم‌چنین نمونه‌هایی از آنچه به‌عنوان بافت چربی شناخته می‌شود که شامل چربی خطرناکی در اطراف قسمت میانی بدن است، از شرکت‌کننده‌ها جمع‌آوری کردند تا ببینند چگونه برنامه‌های غذایی مختلف ممکن است بر این بافت‌ها تأثیر بگذارد.

این مطالعه نشان داد که خوردن دیرتر وعده‌های غذایی، میل به غذاهای نشاسته‌ای و به‌ویژه گوشت را بیش از دوبرابر می‌کند و میل به نمک را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

زمانی که افراد دیرتر غذا خوردند، سطح هورمون لپتین را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. این هورمون باعث احساس سیری می‌شود.

علاوه بر این، افرادی که دیرتر غذا می‌خوردند 5 درصد کمتر کالری در طول روز نسبت سوزاندند. تجزیه ‌و تحلیل نمونه‌های بافت چربی هم‌چنین نشان داد که رشد چربی در زمانی که افراد در اواخر روز غذا می‌خورند، افزایش می‌یابد.

در آخر دانشمندان توصیه کردند که تا حد امکان از خوردن وعده‌های غذایی در آخر شب و یا نزدیک به زمان خواب خودداری کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *