میگرن

اهداف و چشم اندازه آزمایشگاه دکتر مصدق

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری عصبی شایع است که علائم مختلفی دارد. یکی از علائم ویژه میگرن احساس تپش در سر به خصوص تپش در یک طرف سر می باشد. میگرن و سردرد با فعالیت بدنی، نورها، صداها یا بوها شدت بیشتری می یابد. مدت زمان حمله میگرنی و سردرد آن ممکن است حداقل از چهار ساعت و حداکثر تا چند روز طول بکشد. به طور معمول حدود 12 درصد از آمریکایی ها به این اختلال ژنتیکی مبتلا هستند. تحقیقات نشان می دهد که این بیماری ششمین بیماری ناتوان کننده در جهان است.

چند نوع سردرد وجود دارد؟ میگرن جز کدام نوع سردرد ها می باشد؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند: سردرد اولیه و سردرد ثانویه.

میگرن یک سردرد اولیه است. سردرد اولیه ممکن است ناشی از فعالیت بدنی بیش از حد باشد و در کل  نشانه ای از بیماری زمینه‌ای نیست و خطرناک نمی باشد. سردرد اولیه با توجه به معاینات بالینی پزشک متخصص تشخیص داده می شوداین به این معنی است که هیچ آزمایش خون یا تصویربرداری برای تشخیص آن وجود ندارد. سردرد ثانویه نشانه‌ای از یک بیماری است که می‌تواند اعصاب حساس به درد را در سر فعال کند.

هاله چیست؟

هاله گروهی از علائم حسی، حرکتی و گفتاری است که معمولاً مانند سیگنال های هشدار دهنده عمل می کند و این هشدار میدهد که سردرد میگرنی در حال شروع شدن است. معمولاً قبل از سردرد رخ می دهد، اما ممکن است در حین یا حتی بعد از آن نیز ظاهر شود. یک هاله می تواند از 10 تا 60 دقیقه طول بکشد. حدود 15 تا 20 درصد از افرادی که میگرن را تجربه می کنند، هاله دارند.

علائم ونشانه های هاله برگشت پذیر هستند، به این معنی که می توان با پیشگری و مراقبت آنها را متوقف و یا درمان کرد. علائم هاله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-تغییرات بینایی مانند مشاهده نقاط کور، نقاط درخشان، چراغ های چشمک زن و همچنین خطوط زیگزاگ

-بی حس شدن و یا گزگز دست و صورت

-ضعف

-تغییر در گفتار

-صدای زنگ در گوش (وزوز گوش).

-از دست دادن موقت بینایی

-تغییر در بو یا طعم.

انواع میگرن چیست؟

میگرن همراه با اورا (Aura) (میگرن پیچیده): حدود 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، هاله را تجربه می کنند.

میگرن بدون اورا (Aura)(میگرن رایج):میگرن بدون اورا به عنوان میگرن معمولی نیز شناخته می‌شود. میگرن بدون اورا، یکی از دو نوع میگرن بسیار رایج است و ۷۵ درصد از کسانی که مبتلا به میگرن هستند این نوع خاص را تجربه می‌کنند. افرادی که میگرن بدون اورا را تجربه می کنند معمولا حملات مکرر و غیر فعال‌تر را نسبت به افرادی که میگرن با اورا دارند، تجربه می‌کنند.

میگرن بدون سر درد: “میگرن خاموش” یا “میگرن استفالژیک” شناخته می شود. این میگرن علائم هاله را دارد ولی سردردی به همراه ندارد.

میگرن همی پلژیک: فلج موقت (همی پلژی) همراه با تغییرات عصبی یا حسی در یک طرف بدن می باشد. شروع سردرد ممکن است با بی حسی موقت، ضعف شدید در یک طرف بدن، احساس سوزن سوزن شدن، از دست دادن حس و سرگیجه یا تغییرات بینایی همراه باشد. گاهی اوقات شامل سر درد می شود و گاهی اوقات نه.

میگرن شبکیه (میگرن چشمی): میگرن شبکیه با درد خفیف در پشت چشم شروع می شود و از آنجا به بقیه سرتان سرایت می کند. ویژگی بارز این میگرن کاهش بینایی است که ممکن است یک دقیقه یا تا چند ماه طول بکشد. میگرن شبکیه نشان دهنده یک بیماری جدی است که لازم در خصوص آن حتما با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

بازگشت به لیست