مقالات

لیست آزمایش ویتامین ها + اهمیت آن‌ها

لیست آزمایش ویتامین ها به چه صورت است و باید برای تشخیص ویتامین‌های بدن چه آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارید؟ در این مقاله از آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر مصدق، با این لیست آشنا می‌شوید.

به منظور تشخیص کمبود یا بالا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، پزشک آزمایشاتی را تجویز می‌کند که از طریق خون، نمونه‌گیری و بررسی می‌شود. اما لیست آزمایش ویتامین ها به چه صورت است و باید برای تشخیص ویتامین‌های بدن چه آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارید؟ در این مقاله از آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر مصدق، با این لیست آشنا می‌شوید.

انواع ویتامین‌ها از نظر محلول بودن کدامند؟

پیش از معرفی لیست آزمایش ویتامین ها، با انواع ویتامین‌ها از حیث محلول بودن آشنا می‌شوید که عبارت هستند از:

  1. ویتامین‌های محلول در چربی

این ویتامین‌ها در کبد، بافت چربی و ماهیچه‌های بدن ذخیره می شوند. 4 نوع ویتامین محلول در چربی، شامل A ، D، E و K می‌گردند که در حضور چربی‌های غذایی راحت‌تر جذب بدن می‌شوند.

 2. ویتامین‌های محلول در آب

این ویتامین‌ها در بدن ذخیره نمی‌شوند. 9 ویتامین محلول در آب، شامل ویتامین C و همه ویتامین‌های گروه B هستند. هر مقدار باقی‌مانده یا بیش از حد از این ویتامین‌ها در بدن، از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. آن‌ها باید به طور منظم مصرف شوند تا بدن دچار کمبود نشود. اما یک استثنا که در این میان وجود دارد، این است که ویتامین B12 می‌تواند سال‌ها در کبد ذخیره شود. با لیست ویتامین ‌های مهم بدن آشنا شوید

لیست آزمایش ویتامین ها به چه صورت است و باید برای تشخیص ویتامین‌های بدن چه آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارید؟ در این مقاله از آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر مصدق، با این لیست آشنا می‌شوید.

در این لیست 13 ویتامین مهم و ضروری را که در بدن ما وجود دارد را بشناسید.

  • کاروتن (بتا کاروتن)
  • ویتامین A
  • ویتامینB1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B3
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • ویتامین C
  • ویتامین D 25-هیدروکسی
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • اسید فولیک (فولات)

بیشتر بخوانید: آزمایش های روتین هماتولوژی کدامند؟

لیست آزمایش ویتامین ها را بشناسید

حالا نوبت به آشنایی با لیست آزمایش ویتامین ها می‌رسد. در این قسمت به علت آزمایش ویتامین ها، اهمیت و کمبود آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آزمایش بتا کاروتن (کاروتن)

در این آزمایش، سطوح کاروتن را اندازه‌گیری می‌کنند، بتاکاروتن یک ماده مغذی محلول در چربی، پیش ساز ویتامین A است، بنابراین کمبود بتاکاروتن ممکن است منجر به کمبود ویتامین A شود. بتا کاروتن شکل ویتامین A است که از منابع گیاهی به‌دست آمده است.

آزمایش ویتامین A (رتینول)

در این آزمایش، سطوح ویتامین A را اندازه‌گیری می‌کنند، رتینول یک ماده مغذی برای بینایی سالم، رشد، سلامت پوست، تشکیل استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و رشد جنین ضروری است.

ویتامین A برای تولید گیرنده‌های نوری در چشم و حفظ پوشش سطح‌ چشم و سایرغشاهای مخاطی مورد نیاز است. کمبود این ویتامین ممکن است در بدن افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک‌پذیر رخ دهد. رتینول از منابع حیوانی مانند تخم مرغ، ماهی و جگر جذب می‌شود.

آزمایش ویتامین B1

در این آزمایش سطح ویتامین B1 را که تیامین نامیده می‌شود، اندازه‌گیری می‌کنند. ویتامین B1 طیف در گسترده‌ای از اتفاقات بدن از جمله انجام واکنش‌های متابولیک و تشکیل آدنوزین تری فسفات (ATP) نقش دارد. کمبود این ویتامین در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک‌پذیر رخ می‌دهد.

آزمایش ویتامین B2

در این آزمایش سطح ویتامین B2 را که ریبوفلاوین نیز نامیده می‌شود، اندازه‌گیری می‌کنند. B2 برای تولید انرژی، عملکرد آنزیم و سنتز اسیدهای چرب طبیعی و اسید آمینه مهم است.

آزمایش ویتامین B3

در این آزمایش سطح ویتامین B3 را که به نام نیاسین نیز شناخته می‌شود، اندازه‌گیری می کنند. مانند تمام ویتامین‌های B، نیاسین در تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز، متابولیسم چربی‌ها و پروتئین‌ها و حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی نقش دارد.

نیاسین هم‌چنین به بدن کمک می کند تا هورمون‌های جنسی و استرس را بسازد و گردش خون و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: این نکات را قبل از آزمایش تیروئید جدی بگیرید!

آزمایش ویتامین B5

در این آزمایش سطح ویتامین B5 را اندازه گیری می‌کنند که به آن اسید پانتوتنیک می‌گویند. این اسید نام خود را از ریشه یونانی “pantos” به معنای همه‌جا گرفته است؛ زیرا به طور گسترده در انواع غذاها موجود است.

این ویتامین برای سنتز کلسترول، تولید گلبول‌های قرمز، حفظ سلامت دستگاه گوارش و تجزیه چرب‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است.

آزمایش ویتامین B6

در این آزمایش سطح ویتامین B6 را اندازه گیری می‌کنند که در فرآیند ساخت سروتونین و نوراپی نفرین، مواد شیمیایی که سیگنال‌ها را در مغز منتقل می‌کند، نقش دارد. هم‌چنین در تشکیل میلین، یک لایه پروتئین چربی که در اطراف سلول های عصبی تشکیل می‌شود، ایفای نقش می‌کند.

کمبود ویتامین B6 ممکن است در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک‌پذیر رخ دهد.

آزمایش ویتامین B12

در این آزمایش سطح ویتامین B12 را که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود، اندازه‌گیری می‌کنند. B12 نقش مهمی در عملکرد طبیعی سیستم عصبی مرکزی، متابولیسم و ​​تشکیل گلبول‌های قرمز خون دارد.

کمبود این ویتامین نیز ممکن است در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک پذیر رخ دهد.

آزمایش ویتامین C

در این آزمایش سطوح ویتامین C را اندازه گیری می کنند که نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت‌های بدن از جمله ترمیم حفظ غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها، بهبود زخم‌ها و تشکیل بافت اسکار دارد و به ساخت پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و خون کمک می‌کند.

آزمایش ویتامین D 25-هیدروکسی (کلسیدیول)

در این آزمایش سطح ویتامین D 25-هیدروکسی در خون را اندازه گیری می‌کنند. عملکرد اصلی ویتامین D در انسان حفظ هموستاز کلسیم است.

آزمایش ویتامین E

در این آزمایش سطوح ویتامین E را اندازه‌گیری می کنند. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی و آنتی‌اکسیدانی است که طیف وسیعی از کاربردهای سلامتی دارد.

آزمایش اسید فولیک

در این آزمایش سطح اسید فولیک (فولات) را اندازه‌گیری می‌کنند. اسید فولیک یک ویتامین B است که نقش مهمی در سنتز DNA و تولید گلبول‌های قرمز دارد. اسید فولیک از طریق روده کوچک جذب و در کبد ذخیره می‌شود. این اسید باید از طریق رژیم غذایی مصرف شود؛ زیرا توسط خود بدن ساخته نمی‌شود.

سخن پایانی

این هم از «لیست آزمایش ویتامین ها»! برای داشتن سیستم ایمنی قوی، توان و انرژی بالا، به یک رژیم غذایی سالم نیاز دارید. از مصرف مواد غذایی ناسالم همچون تنقلات، انواع فست‌فودها، روغن‌های ناسالم و نوشیدنی‌های غیرطبیعی و الکلی خودداری کنید و تغذیه سالم را جایگزین عادات بدغذایی کنید.

اگر در رژیم غذایی روزانه‌ای که دارید ویتامین‌ها به اندازه کافی وجود ندارند، و هر گونه علائم بیماری را حس کردید به پزشک مراجعه کنید تا با نوشتن آزمایش خون از سلامت خود مطمئن شوید. با مراجعه به آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر مصدق می‌توانید انواع آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهید و با شناخت آن‌چه در بدنتان رخ می‌دهد، در جهت سالم‌ ماندن گام بردارید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *